اخباراخبار داخلی

ورود 100 هزار تاکسی برقی به کشور تا پایان سال جاری

وزیر صنعت در پاسخ به خبرنگاران در خصوص واردات خودروهای برقی از ورود 100 هزار تاکسی برقی تا پایان سال به داخل کشور خبر داد.

عباس علی‌آبادی در این مصاحبه اعلام کرد که «احتمالا در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شوند. در مجموع نیز قرار است تا آخر سال ۱۰۰هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ تردد کنند.» البته پیش از این نیز بارها از سیاستگذاران شنیده‌ایم که خودروهای برقی ابتدا برای حمل‌ونقل عمومی وارد کشور خواهند شد. حالا طبق صحبت‌های علی‌آبادی، گویا قرار است طی یکی دو هفته آینده شاهد ورود اولین خودروهای برقی در قالب تاکسی به تهران باشیم.

البته در مورد تاکسی‌های برقی نیز مانند واردات دیگر خودروها، نگرانی‌هایی در مورد تامین ارز وجود داشت. اما ۲۹ آبان‌ماه، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در مورد ارز موردنیاز برای واردات خودروهای برقی گفت: «توافقی با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، درباره تامین یک‌میلیارد دلار واردات خودروی برقی صورت گرفته است. علاوه بر این، شهرداری تهران برای تامین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) پیشنهاد یک‌میلیارد و ۴۰میلیون یورویی ارائه کرده که پذیرفتیم ارز آن را تامین کنیم.»

بنابراین بانک مرکزی در قرارداد با شهرداری تهران تامین ارز مورد نیاز برای واردات تاکسی برقی به میزان یک‌میلیارد و ۴۰میلیون یورو را تضمین کرده است. اما به هر صورت کسی تصور نمی‌‌کرد که تاکسی‌های برقی در آذرماه وارد کشور شوند.

ورود تاکسی‌ برقی از آذرماه به خیابان‌ها

اگر حرف‌های علی‌آبادی درست از آب دربیاید، نهایتا تا دو هفته آینده باید منتظر این تاکسی‌ها بود. البته وزارت صمت در مورد واردات خودرو نیز بارها وعده‌های زمانی تحقق‌نیافته‌ای داده که تا حدی اطمینان در مورد این دست از وعده‌‌ها را در جامعه کاهش داده است. همچنین طبق صحبت‌های وزیر چند نمونه خودروی برقی داخلی هم تولید شده که پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال بعد، این خودروها نیز عرضه شوند. گویا قرار است واردات تاکسی‌‌های برقی با حمایت‌های دولتی هم همراه باشد.

البته این دست از حمایت‌ها در همه جای جهان برای خودروهای برقی (تاکسی یا شخصی) وجود دارد. تا حدی که برخی دولت‌ها یارانه‌های ویژه‌ای را برای استفاده از خودروهای برقی در نظر می‌گیرند. خود وزیر صمت نیز به نتایج این سیاستگذاری‌ها در دیگر کشورها اشاره کرده و افزوده: «در نروژ بیش از ۸۰درصد خودروها برقی شده و در چین تقریبا همه حمل‌و‌نقل عمومی و تقریبا ۳۰ تا ۳۵درصد خودروهای مردم نیز برقی شده است. باید بیشتر انرژی خود را صرف کنیم که در این پدیده از دنیا عقب نمانیم و با دنیا همراه شویم. خودروهای بنزینی هم در برنامه جلو می‌روند، اما باید تمرکز ما بر خودروهای آینده باشد.»

البته وزیر پیش از این اظهار کرده بود که خودروهای برقی، خودروهای آینده نیستند بلکه خودروهای امروز هستند.

عزم دولت برای حمایت از خودروهای برقی

به هر صورت گویا دولت تصمیم دارد که از خودروهای امروز یا آینده حمایت کند. گویا بخشی از این حمایت‌ها مربوط به گران‌ترین قسمت یک خودروی برقی، یعنی تامین باتری است. علی‌آبادی در این رابطه اعلام کرده که تعرفه واردات باتری این خودروها به حداقل می‌رسد. همچنین بر اساس صحبت‌های وزیر صمت، وزارت نفت نیز از محل صرفه‌جویی سوخت، ۱۰هزار و ۵۰۰ دلار به تامین باتری کمک کند.

البته احتمالا منظور علی‌‌آبادی این بوده که وزارت نفت روی هر خودرو این میزان کمک خواهد کرد. زیرا این رقم برای کل کمک آن هم از محل صرفه‌جویی رقم بسیار پایینی است. اما می‌توان این برداشت را داشت که این تامین مالی از طرف وزارت نفت روی هر خودرو خواهد بود.

در خصوص خودروهای عمومی نیز وزیر صمت اعلام کرد، بیشتر هزینه‌های باتری تاکسی‌های برقی نیز از طرف دولت تامین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا