اخبار خارجی

چین بزرگترین صادرکننده خودرو جهان شد

در جدیدترین بررسی های صورت‌گرفته از سوی انجمن خودروهای سواری چین، در حال حاضر چین عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو را در اختیار دارد.

این انجمن اعلام کرد که صادرات خودروی این کشور با ۶۲‌ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳.۸۳ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است. پیش از این ژاپن با تولید ۳.۵ میلیون دستگاه خودروی صادراتی این رتبه را کسب کرده بود. بنابراین این کشور ژاپن را در ۲۰۲۳ به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو دنیا پشت سر گذاشته است.

چین چگونه بزرگترین صادرکننده خودرو شد؟

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودرو هم تبدیل شده باشد. این انجمن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد صادرات خودروی چین ۶۲‌ درصد افزایش یافته و به رکورد ۳.۸۳ میلیون دستگاه رسیده است.

چین بزرگترین صادرکننده خودرو

اطلاعات گمرک ژاپن نشان می‌دهد صادرات خودروهای سواری در این کشور (به‌‌‌جز خودروهای کارکرده) در ۱۱ ماه ۲۰۲۳ برابر با ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو بوده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها چینی‌ها در سال گذشته میلادی توانسته‌اند ۵.۲۶ میلیون دستگاه خودرو به ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار صادر کنند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود کل صادرات خودروی ژاپن برابر با ۴.۳ میلیون دستگاه باشد.

رویترز در گزارش خود تأکید می‌کند که افزایش نفوذ چین در خارج از کشور برخی دولت‌ها را مضطرب کرده و آنها نگران پیامدهای آن برای صنعت خودروی داخلی خود هستند. کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر تحقیقاتی در مورد خودروهای برقی ساخت چین و یارانه‌‌‌هایی که ممکن است دریافت کرده باشند به راه انداخت.

دولت بایدن هم قصد دارد تعرفه واردات کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی را افزایش دهد. انتظار می‌رود برندهای داخلی در کل فروش چین ۶۳‌ درصد در ۲۰۲۴ نسبت به ۵۶‌ درصد سال گذشته افزایش یابد.

چین بزرگترین صادرکننده خودرو

نقش روسیه و خودروهای برقی در موفقیت چین

آنچه مشخص است چین از دو مسیر عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو جهان را کسب کرده است: صادرات به روسیه و همچنین خودروهای برقی. خروج خودروسازان ژاپنی و غربی از بازار روسیه در بحبوحه تحریم‌های جدید، افزایش صادرات خودروی چین به روسیه را در پی داشت.

آمار انجمن خودروسازان چینی نشان می‌دهد که این کشور در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، ۷۳۰‌ هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کرده است که هفت‌ برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. تجارت بین چین و روسیه در سال ۲۰۲۳ به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این رشد به دلیل عوامل مختلف، از جمله تحریم‌های غرب علیه روسیه و جنگ تجاری مداوم بین ایالات‌ متحده و چین است.

واردات تاکسی برقی

به گفته سفیر چین در روسیه، همکاری در صنعت خودرو به یکی از عناصر مهم تجارت دوجانبه این دو کشور و چین به بزرگ‌ترین تامین‌کننده خودرو برای روسیه تبدیل شده و حجم صادرات خودرو از چین به روسیه، هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزش به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. این دیپلمات معتقد است که همکاری بین دو کشور در حال توسعه است و هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت پیشرفت چشمگیری داشته است.

تمام این عوامل نشان‌دهنده این است که در حال حاضر چین عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو جهان را در اختیار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا