اخبار خارجیمعرفی

همه چیز درباره توگ T10F؛ دومین خودروی ملی ترکیه چه مشخصاتی دارد؟

ترکیه یکی از قطب‌های اصلی مونتاژ خودرو در منطقه محسوب می‌شود. در حال حاضر شماری از خودروسازان مطرح جهان از جمله فیات، رنو، فورد، تویوتا و هیوندای محصولات خود را در خاک این کشور مونتاژ می‌کنند. پس از سال‌ها مونتاژکاری، ترک‌ها در سال 2018 تصمیم گرفتند با پایه‌گذاری برند توگ (TOGG)، دوباره خودروهای به اصطلاح ملی خود را داشته باشند. اولین خودروی این برند کراس‌اووری برقی با نام T10X است که در سال 2019 معرفی شد. این کراس‌اوور در کلاس C قرار دارد و از مارس 2023 به فروش می‌رسد.

ماشین برقی توگ
طبق آمار، کراس‌اوور توگ T10X جزو 10 مدل پرفروش ترکیه است

پس از پنج سال، حالا ترک‌ها تصمیم گرفته‌اند دومین محصول برند توگ را با نام T10F معرفی کنند و چه جایی بهتر از لاس وگاس و نمایشگاه CES برای جلب توجه حداکثری! این نمایشگاه معتبر جهانی که به رسم هر سال نیمه نخست ماه ژانویه امسال برگزار شد، میزبان جدیدترین فناوری‌ها و دستاوردها در حوزه لوازم دیجیتال مصرفی بود. البته در سال‌های اخیر پای خودروسازان نیز به این نمایشگاه باز شده و بعضاً شاهد رونمایی از خودروهای جدید یا تکنولوژی‌های دیجیتال مربوطه در CES هستیم.

ماشین برقی توگ T10F
نام Togg از عبارت Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu برگرفته شده، این عبارت به معنای گروه خودروسازی مشترک ترکیه است.

طراحی خارجی ماشین برقی توگ T10F

توگ سدان برقی T10F را نه یک خودرو، بلکه آن را «دستگاه هوشمند متصل» توصیف می‌کند. فارغ از این تعریف جذاب تبلیغاتی، T10F نیز همانند کراس‌اوور T10X در کلاس C طبقه‌بندی می‎‌شود. این سدان الکتریکی فست‌بک، از نظر طراحی شباهت زیادی به برادر بزرگ‌تر خود دارد. بد نیست اشاره کنیم که هر دوی این مدل‌ها با همکاری یک طراح ترک به نام «مورات گوناک» و استودیوی معروف پینین‌فارینا خلق شده‌اند. به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه تمام الکتریکی، در نمای روبرو خبری از جلوپنجره مشبک نیست. البته طراحان توگ از پنلی مشکی رنگ با پره‌های عمودی استفاده کرده‌اند که جلوپنجره خودروهای بنزینی را تداعی می‌کند.

نمای روبروی ماشین برقی توگ

در دو طرف جلوپنجره، چراغ‌های اصلی با تکنولوژی LED جا خوش کرده‌اند. این چراغ‌ها قابی باریک و کشیده دارند. در پایین این چراغ‌ها و در گوشه‌های سپر، چراغ‌های LED روشنایی در روز بومرنگی شکل نصب شده‌اند. گفتنی است سپر ساختاری عضلانی دارد و روی آن چند ورودی هوا به چشم می‌خورد.

در نمای جانبی توگ T10F، با استیلی جوان‌پسند و اسپرت روبرو هستیم. رنگ سقف این خودرو متفاوت از بدنه و به رنگ مشکی است، ترکیبی که جذابیت ظاهری را دوچندان کرده؛ این سدان برقی روی رینگ‌های پنج پره سوار است. مثل برخی از محصولات آئودی، در این سدان لیفت‌بک برقی، دوربین‌های جانبی جای آینه‌های رایج را گرفته‌اند و تصاویر اطراف خودرو به صورت دیجیتالی در اختیار راننده قرار می‌گیرد. 

ماشین برقی توگ T10F

توگ T10F در نمای عقب هم طراحی چشم‌نوازی دارد. در این نما طراحان با کمک خطوط و حجم‌های ساده، ترکیبی هماهنگ خلق کرده‌اند. همانند بسیاری از مدل‌های جدید، در T10F نیز چراغ‌های عقب از نوع سرتاسری هستند و از طریق یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند.

ماشین برقی توگ T10F

طراحی داخلی

کابین توگ T10F بسیار مدرن‌تر از نمای بیرونی آن است. داشبورد این سدان برقی چند نمایشگر دیجیتال بزرگ روی خود دارد. کلاستر یا همان نمایشگر موجود در پشت فرمان که اطلاعات لازم را در اختیار راننده می‌گذارد، 12.3 اینچی است. اما نمایشگر مربوط به سیستم اینفوتینمنت که بخش اعظمی از عرض داشبورد را احاطه کرده، اندازه‌ای برابر با 29 اینچ دارد. در حد فاصل داشبورد و کنسول میانی هم یک نمایشگر دیجیتال تعبیه شده که از طریق آن می‌توان سیستم تهویه مطبوع و مخاطبین را مدیریت کرد.

ماشین برقی توگ T10F

در رابطه با امکانات و آپشن‌های توگ T10F اطلاعات کاملی موجود نیست. البته می‌دانیم که فرمان به گرمکن مجهز شده و اکثر دکمه‌های کنترلی این خودرو لمسی هستند. ضمن اینکه صندلی‌های جلو و عقب گرمکن و سردکن دارند و دوربین دنده عقب نیز در لیست آپشن‌ها وجود دارد. با دقت در تصاویر، می‌توان قابلیت‌هایی مثل پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه، دکمه گردان انتخاب وضعیت حرکت و سقف پانورامیک را هم مشاهده کرد. صندوق عقب این خودرو حجمی برابر با 500 لیتر دارد و در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این رقم به 1350 لیتر افزایش می‌یابد.

سقف پانورامیک

در بخش ایمنی باید گفت توگ T10F از هفت ایربگ بهره می‌برد. سیستم‌های کمکی این خودرو در سطح مناسبی است و شامل موارد متعددی می‌شود که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: سیستم تشخیص نقاط کور، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، هشدار خروج از مسیر، نوربالای خودکار، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو و عقب و دستیار تشخیص چراغ‌های راهنمایی و رانندگی.

ماشین برقی توگ T10F

مشخصات فنی ماشین برقی توگ T10F

نسخه پایه از ماشین برقی توگ T10F نیروی خود را از یک موتور برقی که روی محور عقب قرار دارد، دریافت می‌کند. این موتور می‌تواند 215 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با اتکا به این موتور، ارزان‌ترین نسخه از توگ T10F شتاب صفر تا صدی برابر با 7.2 ثانیه دارد. انرژی این نسخه توسط پک باتری 52.4 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. طبق استاندارد WLTP این نسخه قادر است تا 217 مایل یا 350 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

ماشین برقی توگ T10F

طبق انتظار پیشرانه نسخه پرچمدار توگ T10F شامل دو موتور برقی می‌شود. بنابراین، هر چهار چرخ خودرو محرک هستند. این دو موتور با همکاری هم در مجموع 429 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. به لطف این پیشرانه قدرتمند، ماشین برقی توگ T10F صفر تا صد را در زمان 4.6 ثانیه پشت سر می‌گذارد. باتری این نسخه ظرفیتی برابر با 88.5 کیلووات ساعت دارد و می‌تواند تا 373 مایل یا 600 کیلومتر مسافت راننده را از شارژ مجدد بی‌نیاز کند.

ماشین برقی توگ T10F

باتری ماشین برقی توگ T10F از فناوری شارژ سریع 180 کیلوواتی پشتیبانی می‌کند و در صورت اتصال به پورتی با این سرعت، در عرض 28 دقیقه میزان شارژ از 20 به 80 درصد افزایش می‌یابد.

زمان عرضه و قیمت

برند توگ در نظر دارد سدان T10F را به عنوان مدل 2025 به بازار داخلی عرضه کند. این خودروی برقی به تدریج به سایر بازارهای اروپایی صادر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود همانند کراس‌اوور T10X قیمت این خودرو نیز چیزی در حدود 45 هزار یورو باشد.

سوالات متداول

ماشین برقی ترکیه‌ای توگ T10F چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو یک سدان برقی است که پیشرانه آن در قوی‌ترین نسخه توانایی تولید 429 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور را دارد.

برد حرکتی توگ T10F چقدر است؟

نسخه پرچمدار این خودرو می‌تواند تا 600 کیلومتر مسافت را طی کند.

دومین خودروی ملی ترکیه چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

این خودرو به عنوان مدل 2025 به فروش خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا