اخباراخبار خارجی

دو خودروی چینی نامزد دریافت جایزه خودروی سال اروپا در سال 2024؛ آیا چینی‌ها شگفتی‌ساز می‌شوند؟

نامزدهای نهایی مربوط به جایزه خودروی سال اروپا در سال 2024 مشخص شدند. نکته جالب اینکه در بین 7 نامزد نهایی، دو مدل ساخت چین هستند. این مدل‌ها عبارتند از بی وای دی سیل (Seal) و ولوو EX30. برنده این رقابت سالانه 24 فوریه و همزمان با افتتاح نمایشگاه خودروی ژنو اعلام خواهد شد.

حتماً خواهید گفت که ولوو EX30 یک خودروی سوئدی به حساب می‌آید. اگر چه این موضوع درست است، اما باید اشاره کنیم که گروه جیلی در سال 2010 بخش خودروهای سواری ولوو را از کمپانی فورد خریداری کرد. به عبارت دیگر، بخش خودروهای سواری ولوو یا همان Volvo Cars اکنون تحت مالکیت جیلی است و از زیرمجموعه‌های آن به‌شمار می‌رود.

خودروی چینی بی وای دی سیل

انتخاب هفت نامزد نهایی از بین 28 مدل

7 نامزد نهایی رقابت خودروی سال اروپا در سال 2024 از بین 28 مدل انتخاب شده‌اند. از این 28 مدل هم 7 خودرو چینی و اکثراً ساخت بی وای دی بودند که عبارتند از: بی وای دی Atto 3 یا همان یوان پلاس، بی وای دی هان، بی وای دی دلفین و بی وای دی سیل. نیو ET7، اسمارت #1 و ولوو EX30 دیگر مدل‌هایی هستند که در بین 28 نامزد انتخابی قرار داشتند.

علاوه‌بر ولوو، جیلی اکنون جزو سهامداران اصلی برند اسمارت هم است و شریک تجاری مرسدس بنز محسوب می‌شود. مثل ولوو EX30، این خودرو نیز بر اساس پلتفرم SEA که توسط جیلی توسعه پیدا کرده، تولید می‌شود. در کنار این باید گفت بسیاری از قطعات اصلی این دو مدل، مثل باتری و موتورهای الکتریکی، ساخت چین هستند و کارخانه‌های جیلی ماموریت تولید انبوه آنها را بر عهده دارند.

خودروی چینی بی وای دی سیل

ب ام و سری 5، کیا EV9، پژو 3007، رنو سینیک و تویوتا C-HR، بی وای دی سیل و ولوو EX30 نامزدهای نهایی رقابت خودروی سال اروپا در سال 2024 را تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم نگاهی آماری به این مدل‌ها داشته باشیم، باید بگوییم 28.5 درصد از آنها چینی هستند. مدل‌های فرانسوی به همین میزان سهم دارند و سهم آلمانی‌ها، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها برابر با 14.3 درصد است.

نگاهی به خودروی چینی بی وای دی سیل

بی وای دی سیل در دسته سدان‌های سایز متوسط برقی جای می‌گیرد. این خودرو بر اساس زبان طراحی جدید بی وای دی که از آن با عبارت «زیبایی اقیانوسی» یاد می‌شود. طراحی شده؛ بد نیست بدانید پایه‌گذار این زبان طراحی نوین و مدرن ولفگانگ اِگر معروف است. این طراح آلمانی سابقه حضور در شرکت‌های بزرگی مثل آلفارومئو، آئودی و لامبورگینی را در کارنامه دارد.

خودروی چینی بی وای دی سیل

سدان جذاب بی وای دی طولی برابر با 4800 و عرضی برابر با 1875 میلیمتر دارد و ارتفاع آن 1460 میلیمتر است. فاصله محوری این خودرو نیز به 2920 میلیمتر می‌رسد. برای درک بهتر از ابعاد، باید گفت بی وای دی سیل نسبت به مدلی مثل ب ام و سری سه، 87 میلیمتر طویل‌تر، 48 میلیمتر عریض‌تر و 20 میلیمتر مرتفع‌تر است. این خودرو کابین مدرنی دارد و از یک نمایشگر چرخان 15.6 اینچی در بخش میانی داشبورد سود می‌برد؛ نمایشگر دیجیتال پشت فرمان هم اندازه‌ای برابر با 10.25 اینچ دارد. سیستم صوتی با کیفیت ساخت برند معروف داینادیو با 12 بلندگو از دیگر ویژگی‌های شاخص این خودرو در داحل کابین است.

خودروی چینی بی وای دی سیل

در اروپا، بی وی دی سیل با دو پیشرانه عرضه می‌شود. مدل پایه نیروی خود را از یک موتور برقی روی محور عقب دریافت می‌کند. این موتور 313 اسب بخار قدرت دارد و توسط پک باتری 82.5 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. با اتکا به این باتری و طبق استاندارد اروپایی WLTP، نسخه پایه از سیل قادر است تا 570 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

خودروی چینی بی وای دی سیل

مدل پرچمدار بی وای دی سیل به پیشرانه دوموتوره مجهز است. این دو موتور با همکاری هم 530 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. بی وای دی برد حرکتی این نسخه از سیل را 520 کیلومتر اعلام کرده است.

نگاهی به خودروی چینی سوئدی ولوو EX30

ولوو EX30 که جزو مدل‌های جدید کمپانی به‌شمار می‌رود، در دسته کراس‌اوورهای برقی کوچک طبقه‌بندی می‌شود. این خودرو طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با 4233، 1838 و 1555 میلیمتر دارد و فاصله محوری آن 2650 میلیمتر است. این کراس‌اوور دو رگه نیز از یک نمایشگر بزرگ عمودی در داخل کابین سود می‌برد.

ولوو برقی

پیشرانه مدل پایه از ولوو EX30 قدرتی برابر با 268 اسب بخار دارد. تک موتور برقی موجود در این نسخه، انرژی خود را از پک باتری 69 کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. طبق استاندارد WLTP، این نسخه از EX30 قادر است با شارژ کامل باتری تا 480 کیلومتر مسافت را طی پشت سر بگذارد.

کابین ولوو برقی

در مدل پرچمدار، پیشرانه ولوو EX30 شامل دو موتور برقی می‌شود. مجموع قدرت این دو موتور به 422 اسب بخار قدرت می‌رسد. این نسخه از EX30 توانایی پیمایش 460 کیلومتر مسافت با یک بار شارژ را دارد.

ولوو برقی

شایان ذکر است برنده نهایی عنوان خودروی سال اروپا در سال 2024 پس از انجام تست‌های گسترده توسط 59 خبرنگار خودرویی از 22 کشور مختلف جهان انتخاب خواهد شد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، جایزه این عنوان در 26 فوریه و همزمان با افتتاح نمایشگاه خودروی ژنو اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا