اخبار خارجیمعرفی

همه چیز درباره شیائومی SU7؛ اولین خودروی کمپانی معروف چینی با مشخصاتی استثنایی

شرکت شیائومی بالاخره با رونمایی از اولین ماشین خود، رسماً وارد عرصه خودروسازی شد. این خودرو که SU7 نام دارد، یک سدان سایز متوسط با پیشرانه تمام الکتریکی است. با توجه به مشخصات مناسب و امکانات ارتباطی پیشرفته، SU7 می‌تواند از نظر فروش بسیار موفق عمل کند. این خودرو از نظر قیمت رقیب تسلا مدل 3 محسوب می‌شود، اما از نظر کلاس و مشخصات فنی باید به مصاف تسلا مدل S و پورشه تایکان برود.

ماشین شیائومی SU7

خلق‌شده توسط تیمی از طراحان بزرگ

شیائومی SU7 توسط تیمی از طراحان بزرگ خلق شده است. دپارتمان طراحی شیائومی در بخش خودرو توسط لی تیان یوان هدایت می‌شود. شاید بدانید این طراح مشهور پیشتر در شرکت ب ام و مشغول به کار بود. در زمان حضور در ب ام و، وی کراس‌اوور برقی iX، کانسپت i Vision Circular و نسل جدید سری 7 را برای این کمپانی طراحی کرد.

همه چیز درباره شیائومی SU7؛ اولین خودروی ساخت غول چینی چه مشخصاتی دارد؟
SU از عبارت Speed Ultra برگرفته شده، عدد 7 هم نشانگر رده خودرو در بازار است

نکته جالب توجه اینکه بدنه اولین ماشین شیائومی را جیمز شیو طراحی کرده است. این طراح هم سابقه همکاری با مرسدس بنز را دارد و در کارنامه وی خلق کانسپت پیشرفته‌ای مثل ویژن EQXX و چند مفهومی دیگر از سری ویژن به چشم می‌خورد. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم شیائومی در خلق SU7 از کریس بنگل معروف به عنوان مشاور طراحی استفاده کرده است.

کریس بنگل از طراحان معروف جهان خودرو؛ این طراح آمریکایی برای شرکت‌های بزرگی مثل اوپل، فیات و ب ام و کار کرده است

طراحی ظاهری ماشین شیائومی SU7

ماشین شیائومی SU7 از نظر فرم بدنه شباهت بسیار زیادی با پورشه تایکان دارد و نسبت‌های موجود به وضوح این مدل آلمانی را در ذهن مجسم می‌کنند. در نمای روبرو، چراغ‌های اصلی خیلی شبیه چراغ‌های محصولات مکلارن هستند. به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه الکتریکی، خبری از جلوپنجره مشبک در دماغه خودرو نیست، اما سپر شکاف نسبتاً بزرگی روی خود دارد.

ماشین شیائومی SU7

در نمای جانبی، با ترکیبی کاملاً آشنا طرف هستیم و شباهت شیائومی SU7 با تایکان در این بخش به اوج خود می‌رسد. سقف SU7 قوس زیبایی دارد و با شیبی ملایم به صندوق عقب ختم می‌شود. در خودروهای برقی رینگ‌ها ساختاری آیرودینامیک دارند، اما ماشین شیائومی روی رینگ‌های 20 اینچی 5 پره با طراحی زیبا سوار است. لاستیک‌ها هم ساخت شرکت معروف میشلن و از سری پایلوت اسپرت هستند.

ماشین شیائومی SU7

شیائومی SU7 در نمای عقب هم طراحی جذابی دارد. مثل شمار زیادی از مدل‌های جدید، چراغ‌های این سدان برقی به‌هم‌پیوسته هستند و از طریق یک نوار باریک به یکدیگر متصل شده‌اند. در حد فاصل چراغ‌ها، نام شیائومی با حروفی بزرگ درج شده است. در این نما قوس زیبای لبه صندوق عقب و ساختار عضلانی سپر کاملاً جلب توجه می‌کند.

ماشین شیائومی SU7

از لحاظ ابعاد باید گفت طول بدنه ماشین شیائومی SU7 برابر با 4997 میلیمتر و عرض آن برابر با 1963 میلیمتر است. ارتفاع این سدان الکتریکی 1440 میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز به 3000 میلیمتر می‌رسد. با این ابعاد SU7 کمی بزرگ‌تر از تایکان است. شیائومی حجم صندوق عقب این خودرو را 517 لیتر اعلام کرده؛ فضای موجود در زیر کاپوت جلو هم 105 لیتر حجم دارد که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. بد نیست بدانید حجم صندوق جلوی تسلا مدل S و پورشه تایکان به ترتیب با 89 و 84 لیتر برابر است.

ماشین شیائومی SU7

آیرودینامیکی بهتر از تمامی رقبا

نکته‌ای که نباید به سادگی از کنار آن گذشت، آیرودینامیک پیشرفته شیائومی خودروی SU7 است. این اتومبیل برقی ضریب درگی برابر با 0.195 دارد. برای درک بهتر این رقم به ضریب درگ پورشه تایکان اشاره می‌کنیم که برابر با 0.22 است؛ تسلا مدل S هم ضریب درگی برابر با 0.208 دارد. این رقم برای مرسدس بنز EQS که در زمره آیرودینامیک‌ترین خودروهای جهان قرار می‌گیرد، برابر با 0.20 Cd است.

مقایسه ضریب آیرودینامیک شیائومی SU7 با رقبا

طراحی داخلی ماشین شیائومی SU7

در داخل کابین ماشین شیائومی SU7 با فضای بسیار مدرن و جذابی روبرو هستیم. بی‌تردید اولین چیزی که در این بخش جلب توجه می‌کند، نمایشگر بزرگ نصب‌شده در بخش میانی داشبورد است. این نمایشگر لمسی اندازه‌ای برابر با 16.1 اینچ دارد و به دلیل رزولوشون 3K کیفیت و خوانایی بسیار خوبی را ارائه می‌کند. این نمایشگر نقش مرکز کنترل را دارد و راننده می‌تواند تمامی امکانات را از طریق آن کنترل نماید.

ماشین شیائومی SU7

بد نیست اشاره کنیم که SU7 به سیستم عامل اختصاصی شیائومی، یعنی هایپر OS و پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 8295 مجهز است. شیائومی می‌گوید به دلیل بهره‌مندی از این سیستم عامل، سایر دستگاه‌ها و لوازم ساخت کمپانی به آسانی به SU7 متصل شده و با آن یکپارچه می‌شوند. با توجه به این ویژگی، نمایشگر مرکزی می‌تواند محتوای موجود در صفحه تلفن همراه یا تبلت راننده و سرنشینان را نشان دهد. به گفته مدیرعامل شیائومی این قابلیت برای دستگاه‌های ساخت شرکت اپل نیز وجود دارد.

هایپر او اس

قسمت تحتانی فرمان شیائومی SU7 مسطح است. این فرمان شکیل برای دسترسی راحت‌تر به برخی امکانات، دکمه‌های متعددی روی خود دارد. در پشت فرمان، یک نمایشگر 7.1 اینچی اطلاعات مورد نیاز راننده را ارائه می‌کند. مکمل عملکرد این نمایشگر، سیستم هداپ دیسپلی بزرگ 56 اینچی است که داده‌های مربوط به مسیریاب و وضعیت سفر را در مسیر مقابل راننده نمایش می‌دهد.

فرمان خودرو

سرنشینان عقب ماشین شیائومی SU7 تبلت‌‌های اختصاصی از سری می پد را پیش روی خود دارند. این تبلت‌ها پشت صندلی‌های جلو نصب شده‌اند. در صورت علاقه، خریداران می‌توانند این تبلت‌ها را با آیپد تعویض کنند.

کابین خودرو

بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند و فناوری خودران

این سدان برقی از سامانه‌ای به نام شیائومی پایلوت سود می‌برد. این سامانه در حقیقت مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک راننده پیشرفته است و تراشه انویدیا Orin-X وظیفه انجام پردازش‌های آن را بر عهده دارد.

شیائومی پایلوت داده‌های لازم را از طریق لایدار، رادارهای امواج سه میلیمتری، 11 دوربین HD و 12 رادار اولتراسونیک دریافت می‌کند. با اتکا به این سخت‌افزار و نرم‌افزار قدرتمند، SU7 قادر است در برخی سناریوهای معین، مثل رانندگی در اتوبان، به طور خودکار مسیر را طی کند. این سدان برقی همچنین می‌تواند عملیاتی مثل پارک خودکار و فراخوانی و حرکت به سمت راننده را نیز انجام دهد. آنطور که شیائومی اعلام کرده، تا پایان سال 2024 امکان رانندگی خودکار در بیش از 100 شهر چین برای رانندگان SU7 فراهم خواهد شد.

ماشین شیائومی SU7

مشخصات فنی ماشین شیائومی SU7

ماشین شیائومی SU7 در دو نسخه پایه و مکس راهی بازار خواهد شد. این خودروی برقی بر مبنای پلتفرمی اختصاصی با نام مودنا تولید می‌شود.

مشخصات نسخه پایه

پیشرانه تک موتوره که در نسخه پایه شیائومی SU7 استفاده شده، توانایی تولید 299 اسب بخار و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. در این نسخه، چرخ‌های محور عقب محرک هستند. زمان شتاب صفر تا صد این نسخه 5.28 ثانیه است و بیشینه سرعت آن 210 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

پلتفرم ماشین شیائومی SU7

در نسخه پایه باتری 73.6 کیلووات‌ ساعتی انرژی لازم را تأمین می‌کند. این نسخه مطابق با استاندارد چینی CLTC می‌تواند بدون نیاز به شارژ مجدد تا 668 کیلومتر را پشت سر بگذارد. در این نسخه، فاصله لازم برای توقف کامل از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برابر با 35.5 متر است.

ماشین شیائومی SU7

مشخصات نسخه پرچمدار مکس

نسخه مکس شیائومی SU7 دارای پیشرانه دو موتوره است. این دو موتور با همکاری هم توانایی تولید 673 اسب بخار قدرت و 838 نیوتن ‌متر گشتاور را دارند. با این پیشرانه قدرتمند، SU7 مکس می‌تواند در عرض 2.78 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که رکوردی بسیار قابل توجه است. حداکثر سرعت این خودرو نیز به 265 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با این شتاب استثنایی، ماشین شیائومی SU7 از سریع‌ترین خودروهای چینی حال حاضر دنیا به حساب می‌آید.

نمای عقب

برای مدل پرچمدار SU7 مکس، شیائومی از باتری 101 کیلووات ‌ساعتی ساخت کمپانی CATL  استفاده کرده است. طبق استاندارد CLTC این باتری پرظرفیت نسخه مکس را تا 800 کیلومتر مسافت از شارژ بی‌نیاز می‌کند.

با توجه به بهره‌مندی از معماری 800 ولتی، شیائومیSU7  مکس از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و با تنها 5 دقیقه شارژ از یک پورت مناسب، می‌تواند انرژی لازم برای پیمایش 220 کیلومتر را در باتری خود ذخیره کند. اگر زمان شارژ به 15 دقیقه افزایش یابد، شعاع حرکتی SU7 مکس به 510 کیلومتر خواهد رسید. در این نسخه، ترمزهای ساخت برمبو قدرتمندتر هستند و اگر سرعت حرکت 100 کیلومتر بر ساعت باشد، در صورت ترمز ناگهانی، خودرو پس از طی 33.3 متر مسافت به طور کامل متوقف می‌شود.

ماشین شیائومی SU7
مشخصات دو نسخه شیائومی SU7 در یک نگاه
مقایسه شتاب شیائومی SU7 و پورشه تایکان توربو

قیمت و زمان عرضه

شیائومی اهداف بزرگی را در صنعت خودرو دنبال می‌کند. این کمپانی قصد دارد در عرض 15 الی 20 سال آینده در بین 5 خودروساز بزرگ جهان قرار بگیرد، هدفی که بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد. اولین خودروی تولیدی این شرکت، رقیب مدل‌هایی مثل پورشه تایکان و تسلا مدل S محسوب می‌شود. برای اینکه SU7 هم‌تراز با چنین رقبای قدرتمندی باشد، شیائومی در ساخت آن با چند کمپانی بزرگ آلمانی مثل کانتیننتال، بوش، ZF، بنتلر و گروه شفلر همکاری کرده است.

قیمت شیائومی SU7 فعلاً مشخص نیست، اما پیش‌بینی می‌شود این خودروی برقی با برچسبی در حدود 300 هزار یوان برای مدل پایه، وارد بازار شود. این رقم معادل تقریباً 42 هزار دلار است. به گفته مدیرعامل کمپانی، SU7 در نیمه نخست امسال وارد فاز تولید انبوه خواهد شد. گفتنی است طبق توافقات موجود، این خودرو در کارخانه‌های گروه بایک (BAIC) مونتاژ می‌شود.

پیشرانه شیائومی SU7 چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو به پیشرانه برقی مجهز است و در دو نسخه پایه و مکس وارد بازار خواهد شد. نسخه مکس 673 اسب بخار قدرت و 838 نیوتن متر گشتاور دارد.

شتاب صفر تا صد ماشین شیائومی چقدر است؟

شتاب نسخه پایه این خودرو 5.28 ثانیه و شتاب نسخه مکس 2.78 ثانیه است.

ماشین شیائومی SU7 با چه قیمتی به فروش خواهد رسید؟

قیمت رسمی این خودرو اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود با قیمت پایه 300 هزار یوان یا 42500 دلار به فروش برسد.

شیائومی SU7 سریع‌تر است یا پورشه تایکان؟

این خودرو با شتاب 2.78 ثانیه کمی سریع‌تر از پورشه تایکان توربو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا