معرفی

مشخصات کامیونت جک آرین دیزل

کامیونت یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه برای حمل بارهای کوچک در فواصل کوتاه یا متوسط به شمار می‌روند. این تجهیزات به طور همزمان در ساختار خودروهای خدمت‌رسان شهری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از کامیونت‌های پرفروش در ایران، کامیونت جک آرین دیزل است.

آرین دیزل زیرشاخه تجاری گروه آرین سرمایه محسوب می‌شود که به تولید خودروهای تجاری مشغول است. این شرکت در حال حاضر چند محصول شاخص دارد؛ یکی از آن‌ها کامیونت جک آرین دیزل در سه تناژ مختلف و دیگری کشنده شکموتو X5000 است. در این مقاله به بررسی کامیونت جک می‌پردازیم.

کامیونت جک سری N

طراحی کامیونت جک آرین دیزل

طراحی کامیونت‌ها کار چندان دشواری نیست، چرا که این خودروها از یک اصول مشترک بهره می‌برند و حاصل کار هرچه باشد، فرم اتاق کامیونت تفاوت چندانی با اتاق رقبا نخواهد داشت. با این حال طراحان چینی شرکت جک موتورز سعی کرده‌اند سبک متفاوتی را در نمای جلو به کار ببرند.

چراغ‌های عمودی در دو طرف جلوپنجره این خودرو قرار گرفته‌اند و تقریبا بزرگ هستند. در قسمت میانی نیز ورودی هوا برای موتور در نظر گرفته شده است. با این حال چراغ‌های مه شکن خودرو به صورت گرد طراحی شده‌اند که با سایر اجزای بخش جلو هماهنگی ندارد.

درون کابین خودرو از الگوهای مشابهی با دیگر محصولات تجاری جک همچون ون سانری استفاده شده. فرمان بزرگ خودرو به لوگو ستاره‌ای جک مزین است و تنظیمات سیستم تهویه و سیستم صوتی در بخش جانبی پنل نشانگرها قرار گرفته‌اند. نشانگرهای خودرو نیز به صورت آنالوگ هستند و تنها یک صفحه نمایش دیجیتال کوچک در این بخش دیده می‌شود.

مشخصات فنی کامیونت جک

کامیونت جک آرین دیزل محصولی از سری N‌ این شرکت است که کیفیت بسیار بالایی دارد. این کامیونت در کشورمان در سه تناژ مختلف ۶ تن، ۸.۵ تن و ۹ تن تولید می‌شود.

هر سه این خودروها به موتور چهار سیلندر خطی کامینز از سری ISF3.8 مجهز هستند که برای وسایل تجاری سبک توسعه یافته است. این پیشرانه ۳.۷ لیتر حجم دارد و حداکثر ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور کامینز کامیونت جک به استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ و فیلتر دوده EEV مجهز است.

کامینز بسیاری از پیشرانه‌های خود را در چین به تولید می‌رساند که مخصوص بازار این کشور هستند. موتور سری ISF3.8 این شرکت نیز توسط شرکت فوتون تولید می‌شود. این موتور از نوع آب خنک به حساب می‌آید و به توربوشارژ مجهز شده. از این رو بایستی آن را یک پیشرانه توربو دیزل قلمداد کرد.

گیربکس در نظر گرفته شده برای کامیونت جک هم از نوع شش سرعته دستی است. این گیربکس توسط شرکت جک توسعه یافته و حتی کد آن نیز این موضوع را بیان می‌کند.

این جعبه دنده با کد JAC LC6T540B شناخته می‌شود که شش دنده به جلو و یک دنده به عقب را در اختیار راننده قرار می‌دهد. کلاچ تک صفحه‌ای خشک از نوع پنوماتیک – هیدرولیک نیز وظیفه تعویض دنده را در این کامیونت برعهده دارد.

همانند موتور و گیربکس، حجم باک هر سه تیپ کامیونت جک آرین دیزل نیز مشابه هم است. این کامیونت در هر سه تیپ خود به مخزن سوخت 210 لیتری آلومینیومی مجهز است که برای سفرهای کاری این کامیونت را یاری می‌کند. با این حال انتظار می‌رود به ازای افزایش تناژ بار در تیپ‌های بالاتر، مصرف سوخت این کامیونت نیز افزایش یابد.

کامیونت جک سری N

سیستم ترمز کامیونت جک آرین دیزل در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. این ترمز‌ها از برند KNORR انتخاب شده‌اند و توسط مدارهای جداگانه کنترل می‌شوند.

سیستم تعلیق این کامیونت نیز در جلو و عقب از نوع مرسوم فنر شمش است که برای خودروهای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایز رینگ این کامیونت در هر سه تیپ ۱۷ اینچی است و لاستیک استاندارد آن نیز تایر سایز 235/75R17.5 اعلام شده است. دو باتری ۱۲ ولت با خروجی ۸۰ آمپر نیز وظیفه تامین برق خودرو و تجهیزات رفاهی آن را برعهده دارند.

امکانات و تجهیزات کامیونت جک

کامیونت‌ها برای حمل بار در فواصل کوتاه ساخته می‌شوند و بنابراین امکانات رفاهی کمتری نسبت به کامیون‌ها یا کشنده‌ها دارند. با این حال کامیونت جک آرین دیزل تجهیزات استاندارد ایمنی و رفاهی یک کامیونت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. امکانات این کامیونت در هر سه تیپ به شرح زیر است:

صندلی قابل تنظیم، سیستم صوتی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، بخاری درجا، سیستم تهویه، قابلیت برگردان اتاق برای دسترسی به موتور با قفل، سیستم ادبلو، صندلی دو نفره سرنشین جانبی، مه شکن عقب، چراغ‌های روشنایی در روز یا دی‌لایت، لاستیک زاپاس، جعبه ابزار، کپسول آتش نشانی، بکسل بند و تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو.

کامیونت جک آرین دیزل

کامیونت جک آرین دیزل یکی از معدود خودروهای تجاری نیمه سنگین بازار به حساب می‌آید که تجهیزات ایمنی پیشرفته‌ای روی آن نصب شده است. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری هوشمند و ترمز کمکی خفه کن اگزوز از جمله تجهیزات ایمنی این کامیونت هستند.

قیمت و رقبای کامیونت جک

در حال حاضر کامیونت جک آرین دیزل در سه تناژ مختلف قابل خریداری است. قیمت کامیونت 6 تن یک میلیارد و 750 میلیون تومان، 8.5 تن یک میلیارد و 820 میلیون تومان و 9 تن یک میلیارد و 900 میلیون تومان تعیین شده است.

البته این قیمت مربوط به نمایندگی‌های آرین دیزل است و برای خرید این کامیونت از بازار، بایستی حدود دو میلیارد تومان بودجه کنار بگذارید. مطابق آن‌چه از قیمت‌های بازار دیده‌ایم، مشتریان از تیپ 8.5 تن و 9 تن این کامیونت استقبال گرمی به عمل آورده‌اند و نسخه 6 تن به سختی در بازار یافت می‌شود.

کامیونت جک سری N

رقیب نزدیک کامیونت جک آرین دیزل در بازار ایران، کامیونت فورس از گروه بهمن است. این کامیونت پیشرانه مشابهی با کامیونت آرین دیزل دارد اما در بخش گیربکس تفاوت‌هایی میان این دو محصول مشاهده می‌شود.

کامیونت فورس در نسخه‌های 6 و 8 تن به تولید می‌رسد که نسخه 8 تن آن قابل قیاس با هر دو تیپ 8.5 و 9 تن کامیونت جک است.

گرچه قیمت کارخانه کامیونت فورس بیشتر از کامیونت جک آرین دیزل است اما با این حال برای خرید کامیونت فورس از بازار به بودجه کمتری نیاز خواهید داشت. بنابراین تفاوت ظاهری این دو محصول و همچنین گیربکس متفاوت آن‌ها، می‌تواند بر انتخاب نهایی مشتریان هنگام خرید یک کامیونت تاثیرگذار باشد.

سوالات متداول

مشخصات فنی کامیونت جک آرین دیزل چیست؟

این کامیونت از موتور چهار سیلندر خطی کامینز سری ISF3.8 بهره می‌برد که با حجم ۳.۷ لیتر حداکثر ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی هم وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.

کامیونت جک آرین دیزل در چند مدل تولید می‌شود؟

کامیونت جک آرین دیزل در سه مدل 6 تن، 8.5 تن و 9 تن می‌شوند.

قیمت کامیونت جک آرین دیزل چقدر است؟

در حال حاضر قیمت کامیونت جک آرین دیزل بسته به تیپ انتخابی، بین یک میلیارد و 670 میلیون الی یک میلیارد و 770 میلیون تومان تعیین شده. البته این قیمت مربوط به نمایندگی‌های آرین دیزل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا