اخبار داخلیفنیمعرفیمقالات

بررسی لاماری ایما هیبرید ؛ کراس اوور پاک آرین پارس موتور چه مشخصاتی دارد؟

آرین پارس موتور پس از کسب شهرت با لاماری ایما در بازار، اکنون تصمیم گرفته است تا تنوع سبد محصولات خود را افزایش دهد. یکی از محصولات جدید این شرکت، لاماری ایما هیبرید است که طی روزهای میانی تابستان 1402 شاهد رونمایی آن بودیم. به زودی تعدادی خودرو هیبریدی و الکتریکی وارد بازار ایران می‌شوند، از این رو آرین پارس موتور نیز می‌خواهد با لاماری هیبریدی نقشی در توسعه خودروهای پاک ایفا کند.

لاماری ایما هیبرید

نسخه هیبریدی لاماری ایما از نظر طراحی ظاهری شباهت بسیاری به نسخه درون‌سوز دارد. با این حال در بخش مشخصات فنی، دگرگونی‌های بسیاری را مشاهده خواهیم کرد. نسخه هیبریدی لاماری با ورود به بازار،‌ یک کراس‌اوور منحصر به فرد خواهد بود. دلیل شاخص بودن این کراس‌اوور را نیز در پایان مطلب برای شما بازگو خواهیم کرد.

نگاه اجمالی به لاماری ایما هیبرید

خودرویی که در ایران با نام لاماری ایما می‌شناسیم، در اصل محصولی از زیرشاخه دانگ فنگ است که با نام فورتینگ T5 Evo‌ شناخته می‌شود. این خودرو از سال 2020 میلادی در چین عرضه می‌شود و از ابتدای سده جدید نیز توسط آرین پارس موتور به بازار ایران راه پیدا کرده است. این شرکت به تازگی نسخه فول آپشن این خودرو را نیز با نام لاماری ایما X‌ رونمایی کرده است تا سهم بیشتری از بازار تصاحب کند.

لاماری ایما ایکس

برند فورتینگ در سال 2022 میلادی، نسخه هیبریدی فورتینگ T5 Evo‌ را با پسوند Leiting رونمایی کرد. مدتی بعد خبرهایی مبنی بر عرضه این خودرو در بازار ایران به گوش رسید تا در نهایت آرین پارس موتور از لاماری ایما هیبریدی رونمایی کرد. این خودرو در نمایشگاه دستاوردهای دولت سیزدهم به معرض نمایش عموم گذاشته شد. انتظار داریم تا لاماری هیبریدی به همراه سایر خودروهای برقی و هیبریدی که در هفته دولت رونمایی شدند، طی ماه‌های آتی در بازار کشورمان مشاهده شوند.

طراحی خارجی

در بخش طراحی خارجی، تفاوت خاصی میان لاماری هیبریدی و نسخه درون‌سوز این خودرو مشاهده نمی‌شود. بنابراین همچنان یک طراحی زیبا و جذاب را در این خودرو خواهیم دید. این سبک از طراحی باعث خواهد شد تا لاماری هیبریدی نسبت به سایر خودروهای هیبریدی بازار متمایز جلوه کند. برای مثال این خودرو همچنان جلوپنجره مشبک خودروهای درون‌سوز را دارد و تشخیص آن به عنوان یک خودرو هیبریدی دشوار است.

لاماری ایما HEV در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خودروی اراک

تنها بخش متفاوت نسخه هیبریدی و درون‌سوز لاماری ایما، رینگ‌های این خودرو هستند. به عبارت دیگر تفاوت ظاهری لاماری هیبریدی، همانند تفاوت ظاهری کمری هیبریدی و درون‌سوز یا هیوندای سوناتا هیبرید و درون‌سوز است. نکته دیگر در مورد طراحی ظاهری لاماری هیبریدی، اشتراک این خودرو با لاماری ایما X‌ است. کیت اسپرت که در بدنه این خودرو دیده بودیم، در نسخه هیبریدی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. خروجی‌های اگزوز دوگانه نیز در بخش عقب این خودرو قرار دارند تا ذات اسپرت خودرو حفظ شود.

طراحی داخلی

همانند طراحی خارجی، در بخش طراحی داخلی نیز شباهت کامل میان لاماری ایما هیبرید و تیپ‌های درون‌سوز این خودرو مشاهده می‌شود. کابین این خودرو از همان تریم قبلی بهره می‌برد که علاوه بر لاماری ایما، در دیگر محصول فورتینگ برای بازار ایران یعنی مینی‌ون سوبا M4‌ نیز مشاهده می‌شود. البته برای ایجاد تفاوت در نسخه هیبریدی، دوخت سبز روشن به کابین این خودرو اضافه شده است.

از نظر امکانات و تجهیزات،‌ لاماری هیبریدی در سطح معادل لاماری ایکس قرار دارد. بنابراین دکمه‌ها و همچنین تنظیمات مرتبط با سیستم‌های ایمنی و رفاهی خودرو را در کابین لاماری هیبریدی نیز خواهید یافت. از نظر فاصله بین محور نیز تغییری در این خودرو رخ نداده است و همچنان بیش از 2.7 متر فضا در اختیار کاربران قرار دارد. در نهای باید به این موضوع اشاره کرد که به دلیل ظرفیت کوچک پکیج باتری خودروهای هیبریدی، تغییر خاصی در کابین و همچنین فضای بار این خودرو را تجربه نخواهید کرد.

مشخصات فنی لاماری ایما هیبرید

بزرگترین وجه تفاوت لاماری ایما هیبرید و نسخه درون‌سوز آن، پیشرانه متفاوتی است که برای این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشرانه هیبریدی لاماری ایما شامل یک موتور بنزینی و یک موتور برقی می‌شود. این کراس اوور یک هیبریدی کلاسیک است، بنابراین امکان شارژ مستقیم باتری برای استفاده موتور برقی وجود ندارد. به عبارت دیگر این وظیفه موتور بنزینی است که باتری‌های خودرو را شارژ کند، از این رو وظیفه اصلی پیش راندن خودرو برعهده موتور بنزینی قرار دارد.

موتور درون‌سوز نسخه هیبریدی لاماری ایما از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر است که توسط یک موتور برقی کوچک حمایت می‌شود. این دو پیشرانه در کنار یکدیگر 174 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کنند. پیشرانه لاماری ایما هیبریدی در مقایسه با نسخه درون‌سوز قدرت کمتری تحویل می‌دهد، اما گشتاور آن به واسطه موتور برقی، بیشتر است.

شرکت سازنده برای بخش انتقال قدرت لاماری هیبریدی، از تجربیات تویوتا استفاده کرده است. گیربکس CVT مخصوص خودروهای برقی موسوم به e-CVT وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. کراس‌اوور آرین پارس موتور همچنان یک خودرو دیفرانسیل جلو به حساب می‌آید و قابلیت آفرود برای آن تعبیه نشده است.

مصرف سوخت اقتصادی و آلایندگی اندک، بزرگترین برگ برنده لاماری هیبرید در مقایسه با رقبایش است. این خودرو در سیکل ترکیبی 5.3 لیتر بنزین به ازای صد کیلومتر پیمایش می‌سوزاند. باک این خودرو نیز 55 لیتر فضا دارد، بنابراین برد این خودرو بیش از 1000 کیلومتر خواهد بود. شتاب صفر تا صد رسمی لاماری هیبریدی 8.1 ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت این خودرو نیز 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

امکانات و تجهیزات لاماری ایما هیبرید

نسخه هیبریدی لاماری ایما به هر آن‌چه در لاماری ایکس می‌بینید مجهز است. در بخش ایمنی شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، رادار بین خط، رادار نقطه کور، دستیار کنترل ایستایی در سربالایی و سیستم هشدار برخورد از جلو را به عنوان تجهیزات ایمنی این خودرو خواهیم دید.

در بخش تجهیزات رفاهی نیز لاماری ایما هیبرید امکانات مناسبی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. تریم چرمی کابین و فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه سردکن، گرمکن صندلی‌های جلو، اتوهلد، ترمز پارک برقی، آینه‌های تنظیم شونده تاشو برقی، سانروف و سقف پانوراما، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه فیلتر تصفیه هوای کابین، کروز کنترل، سامانه پایش باد تایرها، سیستم ورود و استارت بدون کلید به همراه نورپردازی داخلی، بخشی از تجهیزات کراس‌اوور آرین پارس موتور هستند.

قیمت و رقبا

خودروهای هیبریدی به طور معمول گران‌تر از نسخه‌های درون‌سوز خودشان هستند، چرا که تجهیزات به‌کاررفته در ساخت آن‌ها هزینه ساخت بیشتری را ایجاد می‌کند. این موضوع در رابطه با نسخه هیبریدی لاماری ایما نیز صادق است. در جدیدترین طرح فروش شرکت آرین پارس موتور، این کراس اوور سبز با قیمت  ۱۸,۹۸۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال عرضه می‌شود.

نسخه هیبریدی تیگو 7 پرو، رقیب اصلی لاماری هیبریدی در بازار ایران خواهد بود. همچنین ایران خودرو در تلاش است تا هایما 6P‌ را نیز به بازار عرضه کند که در این صورت کراس‌اوور هایما نیز رقیب کوچکتر و ارزان‌تر لاماری هیبریدی خواهد بود.

سوالات متداول:

تفاوت ظاهری نسخه هیبریدی لاماری ایما با نسخه درون‌سوز در کدام قسمت است؟

تنها بخش متفاوت نسخه هیبریدی و درون‌سوز لاماری ایما، رینگ‌های این خودرو هستند.

چرا امکان شارژ مستقیم باتری در این خودرو وجود ندارد؟

پیشرانه هیبریدی لاماری ایما از ترکیب یک موتور بنزینی و یک موتور برقی تشکیل پیدا کرده است. لاماری هیبریدی یک خودرو دوگانه سوز کلاسیک است، بنابراین امکان شارژ مستقیم باتری برای استفاده موتور برقی وجود ندارد.

رقیب اصلی نسخه هیبریدی لاماری ایما در بازار داخلی کدام خودرو است؟

در حال حاضر نسخه هیبریدی تیگو 7 پرو، رقیب اصلی لاماری هیبریدی در بازار ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا