اخبار خارجی

ایمنی خودروهای چینی زیر ذره بین؛ تست‌های تصادف یوروانکپ در این باره چه می‌گویند؟

ایمنی خودروهای چینی یکی از موضوعاتی است که این روزها خیلی درباره آن بحث می‌شود. آیا این مدل‌ها واقعا از لحاظ ایمنی ضعیف و ناامن هستند؟

در گذشته نه چندان دور مدل‌های تولیدی توسط خودروسازان چینی، چه از نظر ایمنی و چه از نظر کیفیت ساخت و امکانات رفاهی، در رده‌ای بسیار پایین قرار می‌گرفتند. اما در سال‌های اخیر، برندهای چینی به واسطه همکاری با خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌‌اند و این امر در جدیدترین محصولات آنها به وضوح قابل مشاهده است.

چینی‌ها خوب می‌دانند که ایمنی بالا یکی از مولفه‌های ضروری برای حضور و موفقیت در بازارهای جهانی است. به همین خاطر، مدل‌های جدیدی که در این کشور تولید می‌شوند، از لحاظ ایمنی در سطح قابل قبولی هستند. برای ارزیابی و صحت‌سنجی این موضوع می‌توان به نتایج تست تصادف نهاد معتبری چون یوروانکپ رجوع کرد.

ایمنی خودروهای چینی: از صفر ستاره تا کسب 5 ستاره

طبق داده‌های موجود، در سال 2023 یوروانکپ 17 خودروی جدید را بررسی کرده که از این تعداد 9 مدل ساخت چین هستند و همگی آنها به پیشرانه الکتریکی مجهزند. نکته جالب توجه اینکه تمامی این مدل‌ها موفق شده‌اند امتیاز کامل، یعنی 5 ستاره ایمنی را از این نهاد معتبر کسب کنند.

خودروهای چینی که ایمنی یوروانکپ ایمنی آنها را ارزیابی کرده عبارتند از بی وای دی دلفین، بی وای دی سیل، بی وای دی سانگ پلاس (سیل U)، بی وای دی تانگ، شیائوپنگ یا اکسپنگ G9 و P7، نیو EL7، نیو ET5 و اسمارت #3.

شاید بگویید اسمارت #3 یک خودروی اصالتا چینی نیست. اگرچه اسمارت برندی اروپایی محسوب می‌شود، اما #3 در حقیقت بر مبنای پلتفرم SEA شرکت جیلی توسعه پیدا کرده و در زیر پوسته از قطعات ساخت این شرکت بهره می‌برد. ضمن اینکه به دلیل همکاری جیلی و مرسدس بنز (مالک اصلی برند اسمارت)، محصولات اسمارت در کارخانه‌های جیلی تولید می‌شوند.

نکته جالب اینکه عنوان ایمن‌ترین خودرویی که یوروانکپ در سال 2023 ارزیابی کرده، به مدل چینی نیو ET5 رسیده است. کسب چنین عنوانی در برابر رقبای بسیار مطرح، آن هم از یوروانکپ که نهادی اروپایی است، می‌تواند مهر تأییدی بر پیشرفت ایمنی خودروهای چینی باشد.

نیو ET5

در ادامه به طور خلاصه نتایج تست تصادف خودروهای چینی و عملکرد آنها از نظر ایمنی را مرور می‌کنیم.

شیائوپنگ G9

شیائوپنگ G9 از ماه سپتامبر در اروپا عرضه می‌شود. این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال و خردسالان، امتیاز 85 درصد را از یوروانکپ دریافت کرده است. در بخش حفاظت از عابرین آسیب‌پذیر و سیستم‌های ایمنی نیز این خودرو موفق به کسب امتیاز 78 درصد شده است. طبق گزارش یوروانکپ، G9 در کل عملکرد خوبی به نمایش گذاشته، اما در تست تصادف با عرض کامل کاپوت، آدمک کوچک موجود بیشتر از حد انتظار صدمه دیده است.

بی وای دی تانگ

کراس اوور جذاب بی وای دی تانگ از سال 2021 در بازار نروژ حضور دارد. این خودرو از سال 2022 در سایر بازارهای اروپایی نیز به فروش می‌رسد. در ارزیابی یوروانکپ و در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال و خردسال، این خودرو امتیاز خوب 87 درصد را کسب کرده؛ در بخش حفاظت از عابرین آسیب‌پذیر و سیستم‌های ایمنی کمکی هم، تانگ به ترتیب امتیازهای 80 و 73 درصد را از آن خود کرده است.

شیائوپنگ P7

سدان برقی شیائوپنگ یا اکسپنگ P7 چند ماهی است که در بازار اروپا حضور دارد. مدل حاضر در بازار اروپا در حقیقت نسخه فیس‌لیفت است. این نسخه در چین با نام P7i عرضه می‌شود. در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال این خودرو موفق به کسب امتیاز 87 درصد شده و در بخش محافظت از سرنشینان خردسال و همچنین عابرین آسیب‌پذیر توانسته امتیاز 81 درصد را کسب کند. در بخش سیستم‌های ایمنی کمکی هم، یوروانکپ امتیاز 78 درصد را به P7 اعطا کرده است.

بی وای دی سانگ پلاس (سیل U)

بی وای دی سانگ پلاس از سال 2024 در قاره سبز عرضه خواهد شد. این خودرو در نمایشگاه IAA Mobility آلمان در معرض دید مشتریان اروپایی قرار گرفت. امتیازهای این کراس اوور برقی در حفاظت از سرنشینان بزرگسال، حفاظت از سرنشینان خردسال، حفاظت از عابرین آسیب‌پذیر و سیستم‌های ایمنی کمکی به ترتیب عبارتند از 90، 86، 83 و 77 درصد. جالب اینکه در بخش ترمز اضطراری خودکار حین مواجهه با موتورسواران، سانگ پلاس امتیاز کامل را دریافت کرده است.

ایمنی خودروهای چینی

بی وای دی سیل

بی وای دی سیل از سپتامبر 2023 در اروپا به فروش می‌رسد. این خودرو که در بازار آمریکای شمالی نیز حضور دارد، رقیب تسلا مدل 3 محسوب می‌شود. سیل در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال با کسب امتیاز 89 درصد عملکرد درخشانی به نمایش گذاشته و موفق شده در بخش حفاظت از سرنشینان خردسال امتیاز 87 درصد را کسب کند. امتیازهای این خودرو در دو بخش حفاظت از عابرین آسیب‌پذیر و سیستم‌های ایمنی کمکی عبارتند از 82 و 76 درصد.

ایمنی خودروهای چینی

بی وای دی دلفین

مثل مدل سیل، بی وای دی دلفین نیز از سال 2023 در اروپا عرضه می‌شود. نسخه‌ای که دسترس مشتریان اروپایی قرار دارد، با مدل فروخته‌شده در چین متفاوت است. نسخه اروپایی سیل، جثه بزرگ‌تری دارد و از باتری حجیم‌تر و موتور قوی‌تر بهره می‌برد. این خودرو در دو بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال و خردسالان امتیازهای 89 و 87 درصد را دریافت کرده؛ در بخش‌های حفاظت از عابرین آسیب‌پذیر و سیستم‌های ایمنی کمکی هم امتیاز سیل برابر است با 85 و 79 درصد.

ایمنی خودروهای چینی

نیو EL7

نیو EL7 در دسته کراس اوورهای سایز متوسط لوکس قرار می‌گیرد. آنچه که این خودرو را از رقبا متمایز می‌کند، باتری قابل تعویض آن است. این کراس اوور برقی در حقیقت ES7 نام دارد، اما از آنجایی که آئودی مدلی با نام مشابه تولید می‌کند، نیو مجبور شد آن را در اروپا با نام EL7 به فروش برساند.

در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال، نیو EL7 بسیار خوش درخشیده و توانسته امتیاز بالای 93 درصد را از آن خود کند. امتیاز این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان خردسال 85 درصد و در بخش حفاظت از عابرین آسیب‌پذیر 80 درصد است. EL7 در قسمت سیستم‌های ایمنی کمکی امتیاز 79 درصد را کسب کرده است.

ایمنی خودروهای چینی

اسمارت #3

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اسمارت #3 محصول مشترک مرسدس بنز و جیلی محسوب می‌شود. این خودرو را مرسدس بنز طراحی کرده، ولی پلتفرم و پیشرانه آن ساخت جیلی است. با این حساب باید گفت اسمارت #3 فقط ظاهری آلمانی دارد. این خودرو در تست محافظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز 90 درصد، در تست محفاظت از سرنشینان خردسال امتیاز 86 درصد، در تست محافظت از عابرین آسیب‌پذیر امتیاز 84 درصد و در بخش سیستم‌های ایمنی کمکی امتیاز 85 درصد را کسب کرده است.

ایمنی خودروهای چینی

نیو ET5

نیو ET5 با نمایش یک عملکرد کم‌نظیر در تست‌های یوروانکپ، ایمن‌ترین خودرویی است که این نهاد در سال 2023 ارزیابی کرده؛ این سدان لیفت‌بک برقی نیز به باتری قابل تعویض مجهز است. در تست محافظت از سرنشینان بزرگسال این خودرو امتیاز 96 درصد را کسب کرده که در بین تمامی مدل‌های تست‌شده بیشترین رقم است. در بخش حفاظت از سرنشینان خردسال این خودرو امتیاز 85 درصد را دریافت کرده؛ در دو بخش حفاظت از عابرین آسیب‌‌پذیر و سیستم‌های ایمنی کمکی نیز امتیازهای این خودرو به ترتیب با 83 و 81 درصد برابر هستند.

ایمنی خودروهای چینی

آینده برای خودروهای چینی چگونه خواهد بود؟

تردیدی در این نیست که چین از نظر صنعت خودروسازی در رده‌ای پایین‌تر از کشورهایی مثل آلمان، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی قرار دارد. اما نگاهی به جدیدترین تولیدات خودروسازان چینی نشان می‌دهد که فاصله موجود بین آنها و رقبای مطرح جهانی روز به روز در حال کاهش است.

در واقع چینی‌ها الان در همان جایگاهی هستند که کره‌ای‌ها دو یا سه دهه قبل در آن به‌سر می‌بردند. کره‌ای‌ها با استخدام مهندسان و طراحان برجسته از کمپانی‌های بزرگ توانستند محصولاتی با کیفیت و قابل عرضه در کشورهای پیشرفته تولید کنند. چینی‌ها اکنون در حال اجرای سیاستی مشابه هستند.

در حال حاضر برخی از طراحان و مهندسان معروف جهان خودرو برای خودروسازان چینی کار می‌کنند که یکی از سرشناس‌ترین آنها نادر فقیه‌زاده است. آقای فقیه‌زاده که قبل از عزیمت به چین عضو طراحان اصلی کمپانی ب ام و بود، سکان هدایت دپارتمان طراحی برند آواتار را در اختیار دارد.

ذکر این نکته ضروری است که برقی‌سازی خودروها و حذف موتورهای درون‌سوز، برتری رقبای خودروسازان چینی را کم‌رنگ‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، شرکت‌های چینی در زمینه دانش طراحی موتور درون‌سوز فاصله زیادی با رقبای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی دارند. حال آنکه موتور درون‌سوز اکنون سال‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند و این برتری به‌زودی از بین خواهد رفت. در مقابل، پیشرانه‌های برقی در ابتدای راه خود هستند و هیچ یک از کشورها در این زمینه برتری محسوسی نسبت به رقبا ندارد.

علاوه‌بر این، خودروهای مدرن با تکنولوژی‌های دیجیتال بیشتر همگام می‌شوند. این امر و فاکتورهای دیگری مثل دسترسی چین به منابع اصلی لیتیوم جهان، در اختیار داشتن نیروی کار ارزان و جذب متخصصین و مهندسین، می‌توانند نقش برگ برنده را برای چینی‌ها در عرصه رقابتی تازه ایفا کنند. با در نظر گرفتن همه موارد باید چین را به عنوان قطب جدید خودروسازی جهان در آینده نزدیک پذیرفت. ناگفته نماند دو مدل ساخت چین نامزد دریافت جایزه خودروی سال اروپا در سال ۲۰۲۴ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا